top of page
Zoeken
esemanuel0

Nieuw artikel gepubliceerd over de opbrengsten en uitdagingen van Learning Communities

Bijgewerkt op: 23 sep. 2022

Wat zijn “learning communities” en wat heb je eraan?


Waar moet je als werknemer, leidinggevende en werkgever rekening mee houden als je deelneemt (of wilt deelnemen) aan een learning community?

In een nieuw artikel, onlangs gepubliceerd in het tijdschrift Gedrag & Organisatie, geven wij antwoord op bovenstaande vragen.


Wij doen dat aan de hand van een aantal unieke kenmerken van learning communities. Zo bestaan learning communities uit deelnemers uit verschillende organisaties. Dit ‘inter-organisationele karakter’ kan ervoor zorgen dat deelnemers meer leren omdat zij in aanraking komen met verschillende invalshoeken en met kennis van buiten de deur. Tegelijkertijd kan dat inter-organisationele karakter een uitdaging vormen: het kan er immers ook voor zorgen dat kennisuitwisseling lastiger wordt door de verschillende achtergronden van deelnemers. Wat zijn nu de belangrijkste key takeaways van ons artikel?

  • De unieke kenmerken van learning communities brengen een aantal uitdagingen met zich mee:

    1. kennisuitwisseling kan lastig zijn door de verschillende achtergronden van deelnemers;

    2. kennisbenutting wordt beïnvloed door individuele en contextuele factoren die gedurende deelname steeds veranderen.

  • Een positief leerklimaat waar in goed vertrouwen kennis wordt gedeeld, is onmisbaar. Het leerklimaat is echter veranderlijk: wat deze keer goed en gemakkelijk gaat, kan volgende maand ineens heel moeizaam verlopen. Het leerklimaat is namelijk afhankelijk van invloeden van buitenaf en dient daarom continu in de gaten te worden gehouden.

  • Het opdoen van nieuwe kennis en vaardigheden betekent nog niet dat dit ook daadwerkelijk benut en verspreid wordt binnen de organisatie. Zo speelt de steun die werknemers krijgen van hun leidinggevende een sleutelrol: zowel vooraf, tijdens en ná deelname aan de learning community.

Om de uitdagingen van learning communities om te kunnen zetten in voordelen, bespreken we in het artikel tevens een aantal richtingen voor toekomstig onderzoek. Vooral de dynamiek achter de totstandkoming van een leerklimaat en de rol van leidinggevenden in het terugkoppelen van nieuwe kennis en vaardigheden verdienen aandacht. Daarmee kan de werking van learning communities beter worden doorgrond en kunnen we learning communities effectiever vormgeven. Zo dragen we uiteindelijk bij aan een leven lang ontwikkelen.



Was u aanwezig op het online Ontwikkeling Telt! Festival op 22 september en wilt u de slides van onze presentatie inzien? Deze vindt u hier:


552 weergaven0 opmerkingen

Recente blogposts

Alles weergeven

Comments


bottom of page